Doelen maken betere interactie mogelijk

Woensdag mocht ik een workshop verzorgen voor managers van woningcorporaties. Als tegenspeler had ik Karin Schrederhof, programmamanager Pact op Zuid.
Dit leverde mooie inzichten op tussen advies en managementpraktijk. Programmamanagement is voor corporaties bijzonder relevant geworden. Zij beogen als maatschappelijke ondernemingen de wijken mooier te maken. Dat zijn opgaven die het best als programma aangepakt kunnen worden. Alle deelnemers zien een meerwaarde in pgm: de doelen worden helder voor alle partijen en er kan een betere interactie met bijvoorbeeld de gemeente ontstaan.

Dat vergt volgens de deelnemers een programmamanager die het niet van bevoegdheden moet hebben, maar vooral van zijn vaardigheden om andere partijen te overtuigen. Op basis van zijn persoonlijkheid moet hij bestuurders, topmanagers, projectleiders en anderen motiveren met haar programma mee te doen. Aan dit soort activiteiten besteedt Karin Schrederhof dan ook veel tijd.

Dit vergt wel het een en ander van de woningcorporatie. Karin schetste een organisatie die veel doeners en weinig denkers kent, een organisatie die gewend is te bouwen en niet te interacteren met anderen en een organisatie die naar binnen gekeerd is en weliswaar een prive ondernening is geworden, maar met een tamelijk negatief imago. De deelnemers uit de corporatiewereld stelden hiertegenover dat er in hun organisaties al veel veranderd is. Bijvoorbeeld in de vastgoedsector van de organisatie is men behoorlijk gewend aan projecten en op andere terreinen zijn de ramen open gegaan.

Op termijn zullen de corporaties echter voor de programma-benadering de goede mensen in huis moeten halen en houden. Veel werk dat zich richt op de wijken, moet gedaan worden door gebiedsmanagers: zij moeten oog en oor zijn voor de bewoners en wijkinstellingen, en deze wensen kunnen vertalen in acties. Dit tactisch invullen van de wensen, zodat het past binnen een programma en leidt tot uitvoerbare acties, kan ook gezien worden als vaardigheid van een programmamanager. Op dit terrein zullen de corporaties nog veel moeten leren. Ik denk dat zij daar zelf een stevig initiatief in kunnen nemen; sommigen echter binnen de corporatie wereld zijn toch meer van de “schoenmaker blijf bij je leest” types. Volgens Karin zullen de corporaties wel moeten veranderen. In dat geval kan je beter zelf een initiatief nemen, voordat iemand anders je dwingt. Zie verder Aedesnet. Zie voor mijn essay:Download AedesProgrammamanagement.pdf 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.