“Zuster Anna, ziet gij al iets komen?” Daar moest ik aan denken toen ik dinsdag Hans van Zijst hoorde praten over strategisch omgevingsmanagement. Anna staat voor: Alles Navragen, Niets Aannemen. De grootste valkuil voor een programmamanager is namelijk aannemen dat iemand op een bepaalde manier tegenover een programma staat. Want hij/zij heeft geen tijd/zin/gelegenheid bij die persoon zelf na te vragen hoe het precies zit.
Vijf principes
Stakeholdermanagement of strategisch omgevingsmanagement is volgens Hans van Zijst gebaseerd op vijf principes:
1. streef naar winst voor alle partijen
2. maak onderscheid tussen standpunten en belangen
3. wees werkelijk geïnteresseerd in het belang van de ander
4. maak onderscheid tussen een creatief proces en onderhandelingen
5. wees transparant en voorspelbaar.
Strategisch omgevingsmanagement is daarmee een diep doorleefde houding en niet even een trucje dat je inzet om het programma te verkopen. Echte interesse tonen in de ander, zijn belang accepteren en erkennen, zijn zaken die niet ieder van nature zijn gegeven.
LSD
Het vergt veel LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen. Het is wat Covey beschrijft als: eerst een ander begrijpen voordat je gaat zenden zodat je begrepen wordt. Maar al te graag wil de programmamanager vooral gehoord worden. En gaat hij/zij zenden en aanwezig zijn. De kunst is juist om dat niet te doen. Of wel: Anna!