Sociale media en programma

Met ruim 30 programmamanagers hebben we tijdens de kwartaalbijeenkomst van de IPMA-groep programmamanagement de gevolgen van social media voor programmamanagement onderzocht. De rondleiders op deze tocht waren Migiel Gloudemans en Tom Gouman van Twynstra Gudde. Ze begonnen met te stellen dat met social media het regisseren van de communicatie een illusie is. Hoogstens kan je door mee te doen de discussie een beetje beïnvloeden, maar op een uitkomst sturen is heel moeilijk.

Verhogen betrokkenheid

Vervolgens hebben de deelnemers enkele issues met elkaar verkend. Even een paar opvallende issues. Over de toegevoegde waarde van social media kan je twisten. Men vond dat de grootste waarde is het verhogen van de betrokkenheid van werknemers bij de uitvoering van inspanningen. Als je eenmaal begonnen bent met het gebruiken van social media, is het “do or die”. Je moet als programmamanager zelf ervoor gaan en je bouwt een persoonlijk netwerk op dat je niet zo maar kan laten vallen. De waarschuwing van Gloudemans en Gouman is dat deelnemers aan social media een feilloze vaardigheid hebben in het ontmaskeren van onwaarheden en onoprechtheid. Volgens mij kan je dan ook niet zomaar een communicatie adviseur inhuren, als je denkt dat het niets voor jou maar wel voor je programma is. Naarmate je meer in het centrum van het programma staat, moet je ook zelf aan de bak. 

Klantwensen identificeren 

Anderen onderzochten hoe de klant via social media ingeschakeld kunnen worden. Bij de articulatie van wensen lijken social media geschikt. Daarna is het onduidelijk hoe men verder zou moeten gaan. In ieder geval versterken social media de uitwisseling van relaties en ideeën. Dat kan vooral in het begin van een programma van nut zijn. Verder leken de effecten die je kan verwachten van het gebruik social media nauwelijks voorspelbaar. Dat betekent dat we hier nog veel moeten experimenteren en fouten maken. 

Interessant is ook de vraag hoe het aan het einde van het programma moet. Je kunt niet zomaar de speciaal gecreëerde netwerken loslaten. Wellicht zijn de gangmakers te achterhalen en kun je ze het eigenaarschap overdragen. Ook kan je de opbrengsten van de gedachten vastleggen en verder gebruiken na afloop van een programma. 

Reken niet op zekerheden

Het staat bijna vast dat ook programma’s gaan veranderen. Het wordt nog duidelijker dat we wel kunnen plannen, maar nooit kunnen rekenen op zekerheden in de uitkomst. Dus we zullen als programmamanagers nog meer moeten beïnvloeden en inspelen op de signalen uit de organisatie en de omgeving. Flexibiliteit en verdere horizontalisering van de verhoudingen zal door deze sociale veranderingen permanent blijven. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.