Ruimte voor creativiteit

Creativiteit losmaken bij mensen is een belangrijke vaardigheid van programmamanagers. Daarom was het interessant daarover inspirerende inzichten van professionals uit psychologie, ICT, gezondheidszorg en adviespraktijk te horen op een symposium bij ABN AMRO in het befaamde Dialogues House

Aanleiding was het vertrek van de directeur van dat House, prof. dr. P.L. Iske. Zes sprekers die me allemaal zijn bijgebleven met de volgende uitspraken: “Ja en doe wat!”, “welbevinden hangt af van de ruimte voor eigen keuzes”, “ruim 40% van de kennis zit in hoofden van mensen”, “geef de klant een positie op internet”, “voortdurende metingen verhinderen publicatie van negatieve resultaten en mislukkingen”.

Ja en, doe wat

Cyriel Kortleven, bekend van Lsssmr (less is more), is een stimulerende spreker die groepen uitdaagt tot meer creativiteit. Het gaat dan om geloof in je idee, grote dromen najagen, mogelijkheden zien en experimenteren. De grootste barrière is de “ja maar” cultuur die je moet bestrijden met “ja en”. Vervolgens moet je tot actie komen, al is het maar een kleine stap.

Welbevinden door ruimte

Jan Walburg is hoogleraar in Twente met als opdracht positieve psychologie. Hij laat zien dat het welbevinden van mensen leidt tot een hogere creativiteit en productiviteit. Dat welbevinden wordt op zijn beurt bepaald door een betekenisvolle missie, optimisme, een gezonde leefstijl en bewust leven. In het kort: ruimte van eigen keuzes van mensen. In dat rijtje staat dus niet geld. Een opmerkelijke conclusie in het hol van de leeuw (ABN AMRO). Zoals een bankier mij in een pauze toevertrouwde: geld is een uitkomst van je handelen, geen doel.

Maurice Nijssen stelt dat ruim 40 percent van de kennis in de hoofden van mensen is opgeslagen. Standaarden om dat soort kennis te ontsluiten betekent dat er een enorm potentieel is voor innovaties.

Briljante mislukking

Dat zal in het straatje van Henk Smid passen. Hij is directeur van ZonMw en heeft voor de tweede keer een prijs uitgereikt voor een Briljante Mislukking. Hij merkt dat positieve onderzoeksresultaten makkelijk aan het kennisreservoir gezondheidszorg worden toegevoegd door wetenschappelijke publicaties. Dat is al een stuk minder met negatieve onderzoeksresultaten, laat staan met echt mislukte onderzoeksprojecten: oorzaak is volgens de doorgeslagen meetdrift van allerlei controlerende organen. Door mislukkingen, die gewoon horen bij onderzoek en innovatie, te prijzen en lessen te trekken probeert hij ook deze kennis te ontsluiten.

Positie van gebruiker

Marcel van Galen keert de wereld van ICT om: de mensen moeten zich niet aanpassen aan de systemen, maar systemen moeten worden toegelaten door de gebruikers. Op die manier verwerft de consument/burger een positie op internet. Hij legde een verbinding met de scheidende directeur van Dialogues House die in het Financieel Dagblad enige weken geleden zei:

klantcentraal

 

Het is dit complex van creativiteit, stimulerende factoren, en ondersteunende faciliteiten waar programmamanagers op allerlei plekken mee te maken krijgen om nog mooiere ambities te gaan realiseren.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.