Programma’s, daar word ik niet vrolijk van

“Programmamanagement, dat is wel erg abstract. Maar ik word er niet vrolijk van, want ik wil graag meedoen en mijn collega’s moeten dan mijn werk overnemen. Dat geeft een hoop kwade gezichten.” Zo’n reactie van uit een groep medewerkers zet je wel weer even met de benen op de grond. We zijn erg bezig met allerlei managementconcepten; maar op de werkvloer worden de medewerkers met de dagelijkse praktijk geconfronteerd.

Wat betekent programmamanagement voor een medewerker?
1. “Het is oude wijn in nieuwe zakken. We hebben altijd al onze werkzaamheden afgestemd en gericht op de doelen van de afdeling.” Dan is er inderdaad weinig nieuws onder de zon. Het nieuwe is echter wel dat de doelen van een programma, vaak ingegeven door de behoeften van klanten en/of bewoners, zich niet houden aan de grenzen die tussen afdelingen zijn getrokken. In je werkzaamheden ga je als medewerker dus ook samenwerken met medewerkers uit andere afdelingen en je eigen werkzaamheden afstemmen met die van anderen. Dat is misschien wel nieuw.
2. “Nu moet ik ook aan een projectleider rapporteren. Wat doet mijn manager dan nog?” Ja, je krijgt meer bazen. Je manager geeft toestemming om in een project mee te doen. Daarna rapporteer je over je werkzaamheden aan de projectleider of de programmamanager. In sommige gevallen word je zelf projectleider, en gaan je nevengeschikte collega’s aan jou rapporteren. In dat soort dingen wordt het leven wel ingewikkelder.
3. “Nu dupeer ik mijn collega’s, die mijn werk moeten opvangen. Ik ga lekker in het programma werken.” Het kan inderdaad zo zijn dat je in je enthousiasme onmiddellijk “ja” zegt tegen de programmamanager die je vraagt voor een klus. Dan kom je terug in de afdeling en die merkt dat zij de reguliere werkzaamheden moeten overnemen. Daar balen ze van, want je hebt niets overlegd en afgestemd. Dat soort fouten maak je in het begin. Later ontwikkelen medewerkers hun eigen werkwijzen om de vraag van de programmamanager rustig af te wegen, te overleggen met het afdelingshoofd en de collega’s en dan een verstandige beslissing te nemen.

Kortom, er verandert wel degelijk wat en niet altijd ten goede als je niet oplet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.