Programmamanager in de functie van projectmanager

Onder deze verschrikkelijke titel adverteert een hogeschool naar een verandermanager die de organisatie gaat helpen om te professionaliseren in projectmanagement. Het goede nieuws is dat men in ieder geval wel heeft begrepen dat een dergelijke opgave geen project is. Het gaat niet om een product dat je moet neerzetten, maar om de manier van werken door medewerkers. Dus typisch een programma.

Ingewikkeld programma

En niet zomaar een programma: een ingewikkeld programma. Denk aan de verschillende karakters in de afdelingen van een hogeschool: IT-afdeling, HR-team, onderwijszaken en niet te vergeten de inhoudelijke afdelingen voor de verschillende studierichtingen. Deze zijn voornamelijk bevolkt door hoogopgeleide professionals die hun werk heel goed zelfstandig kunnen doen. Zeker als het gaat om professionalisering, waar ook een gedeelte opleiding bij komt kijken, zullen zìj zo hun eigen opvattingen uitdragen. Daar kom je niet weg met een werkwijze voorschrijven en wat formats beschikbaar stellen.

Gereedschapskist en projectadministratie

De titel geeft wel aan dat de Hogeschool enige professionalisering nodig heeft op dit terrein. Hoe krijg je het voor elkaar de rol van programmamanager even gelijk te stellen aan die van projectmanager: je praat over heel iets anders. Dat moge na jaren bloggen mijnerzijds wel duidelijk zijn. Bovendien een roldrager in een functie zetten. Dat kan te maken hebben met de salariering: doe een programma, maar wel voor het tarief van een projectmanager. Maar dan vervolgt de advertentie:

“Je geeft de organisatie een gereedschapskist mee waarmee ze haar werk optimaal kan uitvoeren en een eenduidige taal spreekt. Je levert daarnaast een belangrijke bijdrage aan de doorontwikkeling van de projectadministratie.”

Producten leveren

Kortom, je levert enkele producten en dan wordt de organisatie vanzelf beter in het doen van projecten. Weliswaar moet er ook een heleboel coaching en begeleiding worden gedaan, maar toch: er spreekt hier toch wel een heel naïef geloof in een lineair veranderingsmodel: geef ze een gereedschapskist en daarna doen ze het vanzelf. Ook de verzekering dat verschillende projectmanagers al IPMA-gecertificeerd zijn stelt mij niet gerust, zeker niet als ik lees dat de betreffende programmamanager in de Dienst ICT en Facilitaire Zaken ondergebracht gaat worden. Dat zijn in mijn ervaring tamelijk instrumenteel werkende professionals die gewend zijn output conform specificaties te leveren. De vraag is of de onderwijsprofessionals (leraren en docenten) daar op zitten te wachten, zeker niet als het van een stafdienst komt en niet van hun eigen afdeling. Binnen een jaar heb je hoogstens de barrières voor verdere professionalisering in kaart. Daarna komt het echte werk. Wie gaat dat dan doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.