PGM als waarde creatie

Met de Kerstdagen ben ik weer eens in Michel Thiry Program Management gedoken. Het valt op hoezeer zijn opvatting overeenkomt met wat wij met programmamanagement (pgm) bedoelen. Hij ziet pgm als waarde creatie voor de business. Het gaat niet alleen om het leveren van producten, maar om een verandering die profijtelijk is voor de strategie van een bedrijf. Sterker nog, pgm ziet hij als dé manier om een strategie tot uitvoering te brengen. 

DNA programmavriendelijke organisatie

En passant beschrijft hij ook de programmavriendelijke organisatie. Dat is een organisatie waarin samenhangende projecten bijdragen aan de strategie van een business unit of de gehele organisatie. De consequentie ervan is dat projecten niet geïsoleerd bekeken en gemanaged moeten worden, maar in het licht van het realiseren van waardecreatie. Cultureel gezien moeten de belangen van de stakeholders geïntegreerd meegenomen worden. Communicatie gaat niet alleen over deadlines en budgetprestaties maar over het motiveren van stakeholders voor de waardecreatie. Risicobeheersing is niet alleen control en voorzichtig zijn, maar ook kansen grijpen en meebewegen op de markt. En waar het projectenwerk strak gepland en bewaakt moet worden, gaat het bij programma’s om flexibiliteit en creativiteit. 

Hier zitten dus veel elementen van het DNA van de programmavriendelijke organisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.