Netwerk kennisontwikkeling programmamanagement

Passie voor het vak van programmamanagement. Dat is wat mij drijft om al ruim vijf jaar deze blogs te schrijven. Onlangs had ik een bijeenkomst met gelijkgestemden uit de hoek van IPMA, PMI en de MSP usergoup. Daar bleek dat er energie is om kennisontwikkeling en -verspreiding rond programmamanagement gezamenlijk aan te pakken. 

Uniek voor Nederland en omgeving

Dat zou uniek zijn voor Nederland en omgeving. Niet vanuit bepaalde, verschillende methoden kijken naar het vak, maar vanuit een zelfde basis. Terecht stellen de deelnemers dat je het dan eens moet worden over die basis, over de missie van het netwerk en over een visie op het vak. Laat ik proberen een antwoord te geven op deze vragen.

Basis

Programmamanagement is het besturen van opgaven die erop gericht zijn doelen in de maatschappij of in organisaties dichterbij te brengen. Je hebt het dan over beoogde effecten, outcomes: minder milieubelasting, effectievere dienstverlening of betere samenwerking tussen organisaties. De opgave voor programmamanagers en hun adviseurs is om die beoogde effecten voor elkaar te krijgen. Produkten of deliverables zijn in die benadering slechts een noodzakelijke, doch niet voldoende voorwaarde voor succes.  

Missie

De missie van het netwerk zou moeten zijn de kennis over programmamanagement onafhankelijk van een bepaalde methode (MSP, SOS, SPM) met alle beoefenaren verder te ontwikkelen en voor alle betrokkenen beschikbaar te stellen.  

Visie

De maatschappelijke opgaven waarvoor overheden en private organisaties staan zijn gigantisch, complex en aan voortdurende verandering onderhevig. Vaste procedures. structuren en werkwijzen zijn hierop beperkt van toepassing. De effecten zijn onzeker en beperkt voorspelbaar. Geen enkele organisatie heeft de oplossing in handen, maar alle organisaties hebben stukjes van de puzzel in handen. Met programmamanagement kan je de energie vrijmaken en richten om de vraagstukken dichter bij een oplossing te brengen. Focus op de opgave, bereidheid om eerdere beslissingen te herroepen en meerbelovende paden te betreden, en de vaardigheid om samenwerkingen met anderen aan te gaan zijn richtlijnen waarmee we meer succes kunnen hebben.

Dit kan lukken als we alle programmamanagers en hun adviseurs zien als de producenten van kennis – los van methode – en als belanghebbenden van de opgaven waar we als overheid en bedrijven voor staan. Daarmee zijn alle medewerkers van overheid en bedrijf de consumenten van onze kennis: namelijk zij hebben voordeel bij een succesvollere aanpak van de opgaven. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.