Nu we weer aan een nieuwe cyclus van de Maya-kalender beginnen, lijkt het me goed voor de komende jaren te voorspellen dat de discussie over organisaties weer over de inhoud mag gaan. Deze week ontmoette ik een manager die dit jaar succesvol samenwerkingsverbanden in de keten opgezet heeft, waarbij hij selecteert op inhoud. Hij stelde dat hij zijn partners in de keten vraagt naar hun visie en missie en kijkt of die bij zijn organisatie aansluiten.
Opgave is de motivator
Hij is er van overtuigd dat de match tussen visie en missie de kritieke succesfactor voor samenwerking is. Deze uitspraak spoort met hoe ik naar samenwerking in programma’s kijk. Niet de bevoegdheden of de organisatiestructuur maakt dat mensen goed gaan samenwerken aan programma’s, maar de inhoud. Wat is het perspectief, wat is het inhoudelijke probleem dat we gaan aanpakken. Dat motiveert de mensen om mee te doen. Zie het filmpje van Daniel Pink. Rollen, taken, werkwijzen en geld zijn allemaal zaken die daarop volgen.
Ook de collega’s Ophey en Kaats stellen dat de gezamenlijke ambitie het startpunt is voor samenwerking tussen organisaties. Natuurlijk zijn er vervolgens allerlei organisatievragen, maar die volgen de inhoud.