De T-kruising in een programma

“We staan op een T-kruising in dit programma. We kunnen alleen maar links of rechts, gewoon doorgaan is er niet bij.” Dat was een mooi beeld van een opdrachtgever, nadat wij onze conclusies van een reviewrapport hadden besproken.


In dit geval is een (programma)organisatie twee jaar bezig geweest vijf regio’s te begeleiden in allerlei organisatieveranderingen die moeten leiden tot een veel effectievere aanpak van de markt. In de vijf regio’s is sprake van een succes, waarachijnlijk toe te schrijven aan meer deskundig personeel, opleidingen, aandacht van het management en het overnemen van best practices van andere regio’s. Voor het vervolg van het programma is het nodig dat ook de andere twintig regio’s in het land gaan meedoen. 

Zuiniger?

Als je die twintig regio’s op dezelfde manier gaat begeleiden zal dat zeker twee maal zoveel geld en capaciteit gaan vragen. Kan dat niet zuiniger? Bijvoorbeeld door het centraal stellen van de doelstelling “meer opbrengsten”. Laat het aan de regio over de organisatieveranderingen in te voeren, zolang deze maar de gewenste opbrengsten tot gevolg hebben. De crux zit in de financiering van de organisatieveranderingen. Die worden namelijk genereus gefinancierd met een programmabudget. Omdat de kans groot is dat dit geld aan andere zaken wordt uitgegeven dan aan de beoogde organisatieveranderingen, zijn er strikte voorwaarden door het programma aan verbonden. Ga je daarmee door, dan is dat heel duur en omslachtig. 

Volwassenheid

Je kan ook de volwassenheid van de organisatie aanspreken en de gewenste effecten in de organisatie bij de regiodirectie houden en alleen sturen op opbrengsten. Dat was niet de lijn in de afgelopen jaren. Kortom, rechtdoor gaan is geen optie: het is óf links óf rechts. Een behoorlijke kluif voor deze opdrachtgever! 

P.S. de opdrachtgever heeft gekozen voor rechtsaf: meer de volwassenheid aanspreken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.