Continuïteit vergt toch verandering

Mooie discussie vrijdagmiddag over een programma Continuïteit. Het programma is erop gericht om ervoor te zorgen dat de medewerkers tevreden blijven over de basissystemen in een grote organisatie. Het merkwaardige is dat continuïteit in zo’n geval niet stilzitten, maar toch veranderen betekent: het minstens bijhouden van de ontwikkelingen in de markt van de leveranciers!

Successen laten zien

De lijnmanagers in kwestie scoorden de huidige tevredenheid op een niveau van 6 à 7. Gegeven de complexiteit van de ongeveer 150 verschillende systemen viel dat de programmamanager nog mee. Grootste opgave was voor de managers om iets wat normaal wordt ervaren toch als een succes te presenteren. Zij gaven de programmamanager mee dat hij vooral de successen moest laten zien. Ook zou hij de noodzakelijke wijzingen telkens moeten aankondigen, uitleggen waarom het nodig is en tijdig informeren dat er overgangsproblemen kunnen optreden. Daar kunnen de managers van de belangrijkste gebruikers heel goed mee leven.

De programmamanager formuleerde het kernachtig: het is als water uit de kraan. Geen klachten als er niets aan de hand is. Maar wee je gebeente, als er roest in zit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.